2022. január 17., hétfő

Top-5 Legjobb film 2021-ből



Hozott azért meglepetést mozifronton 2021! Míg az első félévben egy idén bemutatott mű sem igen fogta meg a szívem, vagy gondolkodtatott el témájáról, a második - sőt azon belül is az utolsó hó - már megörvendeztetett pár értékes alkotással. Kedvenc filmem is olyan darab lett, amiről csak decemberben szereztem tudomást, míg az egész éven legjobban várt filmem, a Dűne komoly csalódás lett.


Külön nagyot néztem, hogy idén 2 produkció is (Oxigén, Ne nézz fel!) érkezett a Netflix logójával, mely esélyes volt fölkerülni a Top-5 legjobb filmes listámra. És bár végül csak az egyiküknek jutott hely, ha ez egy klasszikus Top-10-es lista lenne, tuti mindketten ott virítanának rajta. Egyszerűen még mindig túl ritkák az 1 évre jutó jó filmek száma (magánmérce szerint). 

5.
Júdás és a Fekete Messiás

Vevő vagyok a rendszerkritikus művekre, ahol az emberszereplők hihetően mutatják ki érzéseiket és gondolataikat. Ez a film véresen komoly és szórakoztatóan stílusos egyszerre: a színészek alakításai - főleg Daniel Kaluuya a főszerepben - mind kiválóak, Martin Sheen-re konkrétan rá se ismertem először a maszkírozásától.  

A 60-as években O’Neil, a kisstílű autótolvaj az FBI spionja lesz egy radikális politikai csoportban, mert a szövetségiek csúnyán néznek a helyi antikapitalista szószólóra, Fred Hampton-ra. 

Azon felül, hogy Hampton karizmája vibrál, beszédei velősek, és együtt éreztem a szárnyai alá vett emberekkel is, érdekfeszítőnek találtam, ahogy O'Neil, a tipikus jámbor patkány őrlődik a lelkifurdalás miatt, hisz egy olyan mozgalom alatt fűrészeli a fát, amellyel ő maga is szimpatizálni kezd. Remek kis betekintés egy korszakba, melynek problémái valójában máig nem oldódtak meg.


4.

Batman: A hosszú Halloween - 2. rész

Egy két részre bontott rajzfilm-krimi, egyenest az 5 legismertebb Batman-képregény egyikéből Első felében egy szilárd nagyvárosi maffiarendszert olyan gyilkosságsorozat aknáz alá, mely a 2. részben Gotham legtarkább, klasszikus pszichopatáit juttatja az alvilág élére. Időtlen sztori, és jóval többről szól, mint Batman eredettörténetének egy szeletéről. 

A 2. rész - bár még mindig nagyon tetszett - picit gyengébb nálam az elsőtől. Bár ez egy még nem túl tapasztalt Batman, így is túl kijátszhatónak ábrázolták - előbb a potyára behurcolt Poison Ivy, majd a szülőhalál képei miatt szereplő Madárijesztő révén. Ezt kivéve végig érdekfeszítő maradt nekem a történet, a Holiday-gyilkosságok kiteljesedtek, és az elkövetőnek megismerjük a motivációját.

A Batman-mítosz több kulcsmozzanatát prímán vették elő: Kétarc metamorfózisát, A Falcone-dinasztia bukását riválisostul, Selina Kyle múltját és egymásra találását Bruce-szal. DC rajzfilmek között előkelő hely jár neki. 


3.

Batman: A hosszú Halloween - 1. rész

Akárcsak Batman: A Sötét Lovag Visszatér-nél, itt is erősebbnek éreztem a sztori 1. felét, mint a mindent elvarró 2.-at. 

A történet igazi veleje itt van: nemcsak az itteni világ és szereplőinek felépítettsége összetett és érett ábrázolású, de a cselekmény is már itt megkapja azt a lendületet, ami kell. A vége pedig abszolút nem kelti a félbevágottság érzését, kerek és kijózanítóan tanulságos. Simán versenyre kel bármelyik élő-szereplős bűndrámával vagy gengszterthriller-rel.

 

2.

Sabaya - Szexrabszolgák

 Nem vagyok veszett nagy dokumentumfilm-leső, de akadt már olyan, ami az éves toplistámon landolt, annyira elevenjére tapintott nekem a témájában. Az interjúk és élethelyzetek emberiek volt ízig-vérig, hamisság vagy túldramatizáltság nélkül, és magán tartja a nyomozás-mentés-kiheverés-folyamatán a figyelmet anélkül, hogy untatna vagy életlenné válna. 


Hogir Hirori nem először készít filmet a kurdokat ért borzalmakról: a Sabaya-ban a címbéli női áldozatok felkutatását és mentését követi nyomon, ám ez nem olyan, mint azt elsőre képzelnénk. Nem szervezett katonai vagy rendőrségi akciót kapunk, hanem önkéntes polgári mentést, és a szexrabságból kihozott lányokat a mentők saját ismerősüknél, családjuknál bújtatják, amíg lelkileg kiheverik a fizikai és lelki terrort, melyben  évekig rekedtek. 


Gene Siskel filmkritikus a Siskel & Ebert című műsorban mondott egy nagyon okos meglátást a Schindler Listája kapcsán, ami szerintem a rabszolgaságról szóló filmekről is éppígy elmondható: "Ha a holokausztot mutatod, persze, hogy szomorú leszel: trükk volt-e valamiképp? Érdekből dobták-e be? Teljesen magába szívott mozgóképként." Ugyanezt vallom én a Sabaya-ról, ami év elején érkezett, de csak év végén fedeztem föl.


1.
Ne nézz fel!

Álmomban sem hittem, hogy pont a Netflix-től kapott majd meg 2021 legmarkánsabb filmélményét! Egy katasztrófafilm-szatírát, ami tökéletes árnyalatérzékkel fokozza föl a mai társadalom ordító sekélyességét és hülyeségét! 

Egy csillagász-hallgató felfedez egy üstököst, amiről tanára kimondja, hogy karambolozni fog velünk. De a hatóságok és a lakosság mintha képtelenek volnának fölfogni a hír nagyságrendjét, és az egészből médiacirkusz lesz, ami sztárt csinált a két csillagászból. Csak épp kurvára nem oldja meg a problémát.


Az összes mai "modern" társadalmat, de főleg minket, magyarokat irgalmatlanul leleplez ez a film, vígjáték vagy sem. Nemcsak egy hazug rendszer inkompetens hivatalait és amputált elméjű közönségét láthatjuk benne, de pokolian jót szórakozunk rajta, ahogy közösségként magunk alatt fűrészeljük a fát, egy világkatasztrófa küszöbén. Maróan csípős karikatúrák és hangemberkék tünedeznek föl, miközben a józan eszűeket előbb leprásként, majd sztárként, majd megint leprásként kezelik. Fantasztikus vígjáték, és egyértelműen a kedvencem 2021. terméséből!


Tisztelegtem tehát az öt kedvenc filmem előtt a tavalyi esztendőből: ezeknek adnám a legnagyobb esélyt, hogy másoknak is tetszeni fog, illetve értékesnek találhatják, ha még nem látták volna őket. Hamarosan jön a tükörlistám 2021. legnagyobb trágyakupacairól, melyekből sajnos szokás szerint lényegesen nagyobb volt a választék.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése