A század (eddigi) legpocsékabb évével a hátunk mögött "csodának" tűnik, hogy egyáltalán össze tudtam kaparni egy pozitív Top-5-ös listát: a tagok nagyobbik felére az utolsó hónapban bukkantam csak rá, és a világkarantén januárban sem enyhült, tehát "normális élet" elnapolva. Nem lepne meg, ha már minden huszadik 2021-es film tavalyról lett volna átcsúsztatva; remélem, a jól sikerülteket nem fogják páni utómunkálatokkal elbarmolni a stúdiók.
Tessék akkor: az 5 film, melyet az év legpozitívabb vívmányának tartok:
Tenet
Christopher Nolan sci-fi-James-Bond-ja: hosszúságát elsöpri a dinamikus rendezés és a tisztes agymunkát megkövetelő történet. Érdekfeszítők benne az ötletek az idő-visszafordító technológiáról, ami térben behatárolható, alkalmazható kis és nagy tárgyakra, vagy akár az egész planétára.
Egy titkos ügynök új munkahelyén, az időinverzióra szakosodott Tenet-nél tudja meg, hogy egy Sator nevű fegyverárus ezzel a technológiával üzletel, és a felesége segítségével próbál a közelébe férkőzni.
Nolan maga mondta egy interjúban, hogy a kémfilmek kliséit akarja feje tetejére állítani, ötvözve az időutazás egy újszerű változatával. Akció-kémfilmként a Tenet abszolút lekötött, pedig abszolút nem voltam sose Bond-fan. A színészi játék príma, bár a típusszereplők úgy beolvadnak a dolgok sodrásába, amitől személytelennek tűnhet egyesek számára a mozi.
Társadalmi dilemma
Egy nagy felkiáltójel a közösségi média kétarcúságáról, és tudatos használatát igyekszik a fejünkbe vésni. Információértéke volt számomra annak, amit összegzett a nagy szoc. médiák (Facebook, Twitter, stb.) önfejlesztő algoritmusairól, de el is gondolkodtatott róla, ahogy én, vagy az ismerőseim használ(hat)ják ezeket a honlapokat nap mint nap, életünk egy jelentékeny részét kitéve.
Dokumentumfilmként kicsit szikár és egyoldalú, de amit elővesz a témáról, logikusan taglalja, és többnyire okosan is illusztrálja. A fiktív átvezetők egy átlagcsaládról egyszerű példázatok rá, mi miatt lehet valaki "függő", a bennfentes interjúalanyok pedig egy szemináriumhoz hasonló stílusban üzennek nekünk - nyilván, hogy így minél többeket tudjanak megszólítani. És az általuk felügyelt/fejlesztett honlapok is ilyenek: minél többek figyelmére/érdeklődésére igyekeznek rászabni magukat. Ez - legalábbis én úgy vélem - szándékos irónia lehet Jeff Orlowski rendezőtől, további nyomatékot adva a film üzenetének.
Fatman
Mel Gibson visszatért! Az én radaromon legalábbis a Fatman kiégett-melós télapójával tűnt ki a legjobban. Ezt tenné a való életben egy idős krapekkal, ha azt űzné, mint a Mikulás: tonnányi ajándékot gyártat munkásaival, majd ki tudja, hány helyre kell őket időre kiszállítania, de a nap végén az egész ünnepből csak a vesződés és a kiadások maradnak.
Friss és vad elgondolás, ami valahogy mégis működik: épp mikor Chris Cringle hanyatló gyárába betársul egy időre a hadsereg, egy sértett kamasz szarzsák a kedvenc orgyilkosát küldi el a fejéért - vagy legalábbis a szakálláért.
Telitalálat volt nekem a film morbid humora: a groteszkül depis hangulat ellenére Chris-nek, sőt véreskezű nemezisének is bőven vannak mókás pillanatai. Ugyanakkor aki nem akar 1 óra hosszat várni kettejük párbajára, annak gondja lehet a Fatman-nel: a film nagyobbrészt laza illúziótiprás egy mítosz körül, ami beismerten már rég csak a drága ajándékokról szól. Inkább realista dramady, mint Rambós vagy Machetés fegyverőrület - bár a vége felé már bőven folyik a vér.
"A Kövér Ember szeme rajtad, kölyök."
Mank
David Fincher se idegen a pozitív toplistáktól: A Mank-ban a Citizen Kane szkript-írójának bőrében barangol egyet a 30-as évek Hollywood-jában, szellemes könnyedséggel, de hidegzuhany realitásérzékkel.
A legbüdösebb cigit lepipálja a bűz, ami az egész ipart belengi itt: naponta landolnak milliók a kukában, miközben a válság tömegeket száműz az utcára. Sztárként befutni annyi, mint árucikk-ké válni, és a filmcégek mindig készek kicsit megnyalni a politika seggét manipulatív anyagokkal.
A biztonság kedvéért kétszer futottam neki, de a Mank világa sikeresen megfogott, a fekete-fehér képvilág kicsit se fogta vissza a mű ütemét vagy a párbeszédeket. A színészi játék benne fantasztikus volt, minden kisebb-nagyobb szereplő szívből játszott, még a negatív figurák is illusztrisan nagystílűek benne. Ha Oscar-Golden-Globe-berkekben még mindig preferálják az életrajzi drámákat, akkor Gary Oldman jelölése betonbiztos.
Possessor
Uncut
A semmiből sasszézott be utolsó percben ez az elborult horror-mestermű, amelyről év közben nem is hallottam, mintha a mozivilág hibernációja feledésre akarta volna ítélni. Nagyon is jó értelemben rázott ki tőle a hideg: a Mandy drogos-lázálmos látványképei (+Andrea Riseborough kísértetszerű alakja) szervesen összefonva az Upgrade rémálom-szitujával, hogy egy techno-cég egy átlagpolgárt simán hús-vér géppé konvertálhat, ha érdeke úgy kívánja.
Tudom, rengeteg más példa is kínálkozik a témára (Mátrix, Equillibrium, stb.), de a fenti kettő ugrik be nekem elsőre róla.
Az orgyilkos Tasya Vos egy csúcseljárással bárki testét-agyát megszállhatja és bárkit likvidálhat a testükbe - még akár a szintén megölendő alany szeretteit is. Ám a legújabb gyilkoltatásba hiba csúszik: mikor megbomlik uralma a kiszemelt áldozat elméje fölött, ő és Vos is egy mentális viharban rekednek. Amelyik éntudat előbb szerzi vissza az uralmat a közös elméjük fölött, az vethet véget az egésznek...
Brutális testi és szürreális lelki hentesmunkát kínál egyszerre a Possessor Uncut (minek kell máig külön "vágatlan" és vagdosott verzió egy filmből, ami eleve direkt a felnőtteket célozza??). A létező legszadistább koncepciók egyikét szinte tökélyre csiszolja; hihetően irgalmatlan jelenkép, ahol a szabad akarat legelemibb feltételeitől is meg lehet fosztani bárkit. És ha netán sikerül is valahogy visszaküszködnie magát a felszínre a leigázott éntudatunknak, az már egy pillanatnyi csoda (rendszerhiba).
Ennyi lett volna a top-5-ös listám 2020. (általam) legjobbnak talált filmalkotásaiból. Ellentétpárját, a Top-5 legrosszabb film listáját is rövidesen közzéteszem, és adja az ég, hogy a bővített kínálat révén idén év végén sokkal több remek film közül válogathassunk majd!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése