2014. december 6., szombat

Top-10 Legjobb film 2013-ból


2014. utolsó hónapját írjuk, Miklós-napját. Ezalkalomból elhatároztam, hogy - sok másik bloggerhez hasonlóan - én is készíteni fogok saját Top-10-es listát 1-1 moziév legjobb, illeve legrosszabb filmjeiből.
Ezekről csak pár szót mondanék előzetesbe. Kizárólag olyan produkciókról lesz szó, melyekről a Filmi Helyszínelők-blogon már cikket írtam. A "Legjobb-listámra" csak olyan alkotás érkezhet, amelyre minimum 7/10-re pontoztam; a "Legrosszabbra" pedig olyan, amit legfeljebb 4/10-re. Értelemszerűen tehát nem fogok középmezőnybe tagsált filmet egyikbe se beválogatni. (Csak remélhetem, hogy nem komplikálom túl a dolgot.)

És mint a többi listám, ez is változhat aszerint, ha egy időközben talált új 1-1 évből elég jónak, illetve elég rossznak bizonyul, hogy helyet követeljen magának rajta.




8. 9. 10.
Star Trek Into Darkness



Sikerült az 1. rész néhol picit Baljós Árnyak-szerű hangvételét elkomolyítani. És erős ugródeszkát is adni a későbbi Trek-moziknak, ahol az Enterprise már remélhetőleg az ismeretlennel fognak szembenézni.

Kirk kapitány mentora, Pike admirális meghal egy merényletben, mely mögött összeesküvés húzódik a felsővezetés egyik tagjával az élen.

Ez a rész már valóban trekkereknek készült, nem annyira formulaszerű, mer építkezni a dráma benne. Spock és Kirk itt válnak valódi társakká, Kirk igazi csillaghajó-kapitánnyá. Akció és látvány pörög; a hiperűr-csata fenomenális volt benne! Az új Khan is sokkal inkább megfogott, mint a színpadias  eredeti Ricardo Montalbannal.



7. 8. 9.
A jogász



Hogy Cameron Diaz mit művel egy Ferrari szélvédőjén...?!

Egy gazdag mágnás beszáll a mexikói drogüzletbe, de cinkostársának a nője megfújja a szállítmányt, olyan kálváriát zúdítva a Jogászra, amit addig elképzelni sem tudott volna.

Nagyon hangulatos, több értelemben provokatív film Ridley Scott-tól. Elgondolkodtat elsősorban arról, mit jelent az életben kockáztatni a sikerért, és aztán elszenvedni az ilyen hazárdjátékok következményeit.


6. 7. 8.
captain_phillips_poster_02.jpg
Phillips kapitány


Csak mert egy film igazi sztorin alapul, nem lehet kikozmetikázni a fő karakterét? Ugyan már!

Kalózok támadnak meg egy szállítóhajót az óceánon, és a kapitányt túszul ejtik. Kérdés, hogy sikerül-e túlélnie a fogságot, vagy szétlövik az agyát?

Feszültség tömkelegével szorult ebbe a filmbe, a szituáció túsz, túszejtő és túszmentő részéről is hihető ábrázolást kapott. Végigizgultam, hogy a címszereplő legvégül életben marad-e, illetve a kalózokat miként éri utol a végzetük. Tom Hanks pedig most már biztos, hogy kaméleon: akármilyen típusú szerepet kap, teljesen beleolvad, és többé nem látni mögüle a színészt.


 
5. 6. 7.
Az Acélember


Az Internet egyik fele tapsolja, másik fele fújolja Zack Snyder reboot-ját a Superman-szériából. Én az előbbi tábort gyarapítom: az egyik legjobb képregényadaptáció, amihez idáig szerencsém volt.

Kal-El, azaz Clark Kent a világban bolyongva keresi csillagközi eredete titkát. Miután rátalál egy űrhajóra a Krypton nevű anyabolygóról, ugyanonnan felbukkan egy katonai vezér, akit az egész Föld  ökoszisztémáját a Kyptonéra akarja átformálni - több milliárd ember pusztulása árán. 

A gyökerétől frissítették fel a mítosz világát és fontosabb szereplőit, úgy idomítva a DC első szuperhősét a XXI. század korához, hogy igenis felismerhető maradt. Henry Cavill, az új Superman éppoly emberközeli, mint a Christopher Reeve-féle, de komolyabb és főleg fizikaibb is a korábbi verzióktól. Látványtervezés terén nagyszerű, az akció és effekthasználat - némi túlkapást leszámítva a 2. felében - méltó egy közelgő világkatasztrófa ábrázolásához.



4. 5. 6.

The Spectacular Now



Ki nem állhatom a mostani romantikus ifjúsági drámák zömét, ez a mű azonban megtörte az utálatomat, és újra bizakodóvá tett a műfaj iránt.


Egy végzős srác és lány együtt fedezik fel, milyen megtapasztalni a szerelmet, a kötődést egy másik valaki iránt. Illetve azt, hogy ez az érzés mennyire törékeny. 


Hiába egyszerű a története, és egyáltalán nem teatrális, de tele van őszinteséggel és normális érzelmekkel. Nem akarja túlcsordítani a melodrámát vagy a szereplők kálváriáját, mint nagyon sok hollywood-i giccstermék. És ami a legfontosabb: nem próbál ikonográfiával manipulálni, hamis női példaképet állítani a fiatal célközönségnek. Ha találkozok olyannal, aki szerint bármelyik Twilight-mozi ettől jobban kifejezi a tinédzser lányok érzésvilágát, teli torokból fogok a képébe röhögni.



3. 4. 5.
12 év rabszolgaság


Solomon Northup szabad fekete állampolgár a XIX. századból, akit átvertek és rabszolgaként adtak el a déli Konföderáció területére. Társaival együtt hosszú évekig állandó rettegésben élt, többször is megkínozták, teljes remény- és jogfosztottságban.

A bestialitásig fokozott embertelenség, életen át tartó testi-lelki terror példázata a film. Solomon keserves sorsa mindenképp megragadja a nézőt, hisz 200 után is létező jelenség, hogy ártatlan férfiakat, nőket és gyerekekt rabolnak el és kényszerítenek rabszolgaságba. Ezt a nyomorúságos létezést, valamint a rabtartók szadizmusát remekül adja vissza Steve McQueen drámája.





4.
Batman: A sötét lovag visszatér - 2. rész


Ezt a mesterművet egyből DVD-kiadásra küldték, de talán pont emiatt merészebb és szilajabb is Batman bármely eddigi feldolgozásánál. A rendezettség kedvéért külön veszem az 1. és 2. részét, bár mindkettőt fantasztikus képregényfeldolgozásnak tartom. 

10 év múltán az idős Batman visszatért Gotham City-be, de jövetele más, alantasabb erőket is aktivizált. Nemcsak régi ellensége, Joker tér vissza véres hóbortjaihoz, de egy hidegháborús szükségállapot beálltakor a kormány Supermant küldi Batman félreállítására. 

Frank Miller kultikus The Dark Knight Returns-képregényéből készült, és abszolút méltó rá: két darabos rajzfilm-átirata minden idők legjobb Batman-animációs filmje a Mask Of The Phantasm mellett. Hullámvasút szüntelen feszültséggel, és éles kérdések merülnek fel a minket körülvevő világról (fősodor média, társadalmi széthullás, politika, stb.) A nagy párbaj a DC két rangidős szuperhősével pedig igazi sorsdöntő összecsapás.
 




3.
Piper Alpha - Tűz az éjszakában


Egy csodás, visszafogott hangnemű dokumentumfilm, mely a Piper Alpha-katasztrófa 25. évfordulójára készült. 1988 nyarán egy brit olajfúrósziget az Észak-tengeren elsüllyedt, amikor sorozatos gázrobbanások következtében Piper Alpha lángba borult, és 167 emberéletet követelt, köztük 2 mentőét.

Így képzelek el egy olyan művet, ami egyszerre tisztel és taglal egy katasztrófát, de úgy, hogy nem lesz közben érzelgős, vagy nem boncolja túl az esetet. A túlélők interjúi komolyak és pontosak, a vizuális és hanghatások fantasztikusan visszaadják a katasztrófa közvetlen hatásait. Nagyon is érthetővé válik, milyen volt az ottani munkások, technikusok, mentők számára ott ragadni azon a júliusi éjszakán. Miként gondoltak a munkájukra, mit éltek át akkor és hogyan élnek tovább azóta, odaveszett társaik emlékével.

Mai napig ez a legsúlyosabb katasztrófa, amely olajfúrótornyot (vagy fúrószigetet) érintett, és a milliárdos kártérítések mellett se emeltek vádat a Pipert üzemeltető Occidental Petrol ellen.  






2.

A Wall Street farkasa



Hasonló főszereplő páros, mint a Don Jonnál: egy szexmániás macsó beszerez egy önelégült szőke dívát élettársnak, akivel életük aranykorába sétál... míg a díva be nem jelenti, hogy viszlát. 

Jordan Belfort a 80-as években a brókerszakma nagymestere lett, betanítottjaival tízmilliókat lopott el és ölt bele a legparáznább fényűzésbe, ami csak elképzelhető.

Folyamatos röhögés volt a teltházas Cinema City Allee termében, ahol láttam ezt a filmet tavaly decemberben. Hihetetlen humorérzékkel konstruálták meg a verbális és a fizikai poénokat. Emellett viszont tanulságos képet is fest a mai kor kapitalizmusáról, melyben minél gátlástalanbb törtető vagy, annál mocskosabbul gazdag leszel. Martin Scorseses 5 legjobb rendezésének és Leonardo DiCaprio 5 legjobb szerepének egyike, másfél évtized legjobb vígjátéka.




1.
Gravitáció


2013 bajnoka nálam mindenképpen a Gravitáció. Állítom, hogy ez a block-buster jutott legközelebb abban, hogy megidézze Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeiájának atmoszféráját. Életem első és idáig egyetlen pozitív 3D-élményét köszönhetem neki, igazi transzformatív tapasztalat.

Két asztronauta balesetet szenved az űrben, és egyikük rövidesen meghal. A másiknak az elképzelhető legteljesebb magányban, a végeláthatatlan kozmosz kietlenségében kell egyik űrjárműről a másikra elküszködnie magát. Sikeres landolást kell tennie valamelyikkel, különben idekint fog elpusztulni.

Alfonso Cuarón filmje mindent egy lapra tesz fel, az űrben lét megtapasztalásra. Képes felébreszteni a túlélési ösztön elementáris izgalmát a nézőben, így a főszereplővel együtt mi is átéljük a viszontagságokat, valamint azt, hogy mennyire parányi a mindenségben az a Föld, amit mi a "biztonságos otthonnak" tekintünk. Sandra Bullock karrierje legjobb szerepét kapta meg és aknázta is ki.




Íme a 10 kedvenc filmem, amit láttam (és elemeztem) 2013-ból. Még a héten közzéteszem majd az érem másik oldalát: azt a 10 filmet, amit a legkevésbé akarnék újra végignézni a tavalyi mozitermésből.
Addig is: boldog Mikulást kívánok mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése